Thursday, November 3, 2011

Renungan Jumaat

Kain Kafan dari Rasulullah SAW

Seorang wanita datang kepada Rasulullah SAW lalu menghadiahkan Rasulullah kain yang ditenunnya sendiri sebagai rasa cintanya kepada baginda. Dengan senang hati Rasulullah SAW menerima pemberian itu lalu memakainya.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW memakai kain tersebut keluar menemui sahabatnya. Salah seorang sahabat Rasulullah begitu tertarik dengan kain tersebut lalu bertanya “Wahai Rasulullah, alangkah indahnya kain yang engkau pakai itu. Betapa senangnya jika aku memakainya.” "Baiklah," jawab Rasulullah SAW ringkas.

Setelah keluar dari satu majlis, Rasulullah SAW datang lagi ke tempat itu, tetapi tidak lagi menggunakan kain tenun tersebut. Kain pemberian wanita itu berlipat di tangannya, dan kemudian diserahkan kepada sahabat yang memujinya tadi.

"Terimalah kain ini dan pakailah," ujar Rasulullah SAW . Melihat peristiwa itu, ramai sahabat yang mencela lelaki itu kerana kain pemberian itu sangat disenangi Rasulullah SAW. "Mengapa engkau masih memintanya ?" sungut para sahabat. Sahabat yang meminta kain tersebut berkata, "Saya minta kain itu bukan untuk saya pakai, melainkan untuk menjadi kain kafanku."

No comments:

Post a Comment