Wednesday, September 21, 2011

Petunjuk NABAWI bagi HATI

Sinopsis - Buku Petunjuk NABAWI bagi HATI merupakan koleksi Hadith Nabi Muhammad SAW yang sangat diperlukan oleh Muslim hari ini dalam pertarungan keperibadian dan akhlak. Pertarungan pemikiran antara Islam dan agama serta pemikiran lain telah sampai ke penghujung dimana kesudahan pertarungan ini berpihak kepada Islam. Hasilnya, manusia dari segala agama dan pemikiran telah menganut agama Allah.

Dengan itu, pertarungan pertama kini ialah merubah agama ini dari alam pemikiran ke alam keperibadian dan akhlak, dari alam kemunduran ke alam pembangunan insan, dari era ketewasan ke era kemenangan, dari pengabdian sesama manusia dan dari material kepada pengabdian hanya kepada Allah Tuhan Sekalian Alam.

Oleh itu, hadith-hadith yang dikumpulkan oleh Prof. Dr. Sharaf Qudha dalam buku ini merupakan sekumpulan hadith yang boleh mengetuk dan merawat hati mereka. Hadith-hadith yang dipilih dari Sahih al-Bukhari ini akan dapat merawat semua sebab penyelewengan yang terdapat pada manusia dalam kepelbagaian tahapnya dan memfokuskan secara khusus kepada hati, dimana hati disebut sebagai seketul daging bagi satu jasad, jika elok daging tersebut maka sihatlah jasadnya dan begitulah sebaliknya.

Hadith-hadith yang disebut dalam buku ini boleh melembutkan hati pembaca dan menghilangkan segala karat daki yang menjadi penghalang seseorang hamba dari Tuhannya. Seperti yang sedia maklum, hati adalah mahkota kehidupan. Sesuatu yang sedia bertakhta dihati amat sukar dikeluarkan. Bacalah buku ini dan anda akan rasai kelainannya

No comments:

Post a Comment