Tuesday, May 17, 2011

Sometimes...You Just Have To Reward Yourself Again


Semuanya bermula apabila notebook acer aku buat hal baru-baru ni ...mula-mula power supply rosak..oklah belilah power supply lain, lagipun sejak beli dari 2007 lagi tak pernah pun rosak..dah tu tak sampai sebulan..notebook pulak tak boleh charge! camno den nak godek GPS :( so hantar lah gi repair..boleh lah charge balik tapi lepas tu macam ada penyakit lain yang datang plak..bila on ada bunyi krek..krek...lepas tu cepat panas dan padam sendiri..ingat tu jer..rupanya ada lagi, bila nak delete file pun manjang tak boleh, keluar pop-up screen "file is protected, cannot delete"...lagilah aku panas

tak boleh jadi ni...so gunalah alasan yang sama masa beli ninja dulu.."I need to reward myself again" hehe bini aku gelak jer...dia kata dia dah boleh baca..bukannya baru kenal aku sehari dua...hahaha, so nak gi lowyat aku malas pasal nak parking susah, ngan jem lagi, susah nak buat pilihan...rambang mata pasal banyak sangat kedai..ni kata dia mulah...yang sana kata dia lagi mulah...buat aku pening jer :) yang tak bley tahan..musti kena COD..pakai kad plastik kena bank charges 3%...cannot go lah macam ni

so dah survey awal-awal masa notebook rosak..ada satu kedai komputer yang menawarkan pakej installment selama setahun dengan 0% interest...menarik ni..kedai komputer Thunder Match, ada banyak branch kat Malaysia, boleh check it out kat sini.

Aku pegi yang kat IOI Mall, so sabtu lepas turun, dah memang aim nak amik Acer Aspire 4750G, walaupun orang kata Acer tak best..selama aku pakai memang best pun..suit my need & my expectation :) hehe

Spesifikasi:
- Intel® Core™ i5-2410M/i5-2410M 2.30GHz with Turbo Boost up to 2.9GHz
- 4GB DDR3 Memory
- 500GB HDD
- 14.0" HD LED LCD
- NVIDIA® GeForce® GT 520M, up to 2738 MB TurboCache™
- Acer Nplify™802 11b/g/n
- DVD-Super Multi DL Drive
- Wifi / HD Webcam / Bluetooth
- USB 3.0 Super Speed & HDMI Port
- Combo Audio Jack
- Windows 7 Home Premium

...dan 3 tahun warranty

Free gift
- Acer Universal Notebook Bag
- Earphone
- LCD Cleaner
- USB Optical Mouse
- Notebook Key Lock
- Keyboard Skin Protector
- Notebook Cooling Pad

Harga RM2,249, free interest installment plan 12 months..so sebulan bayau RM187.42

Barulah semangat nak godek balik GPS :)

10 comments:

  1. 1)Adakah yang dimaksudkan oleh bro jimon power supply=adapter.
    2)Bunyi krek..krek...kemungkinan berpunca dari HHD yang bakal rosak atau kipas kat dalam touching mana bahagian etc: wayar atau body part
    3)Cepat panas dan padam sendiri pula mungkin disebabkan Thermal rosak atau kipas gagal berfungsi dengan baik menyebabkan kepanasan dan auto shutdown.
    4) keluar pop-up screen "file is protected, cannot delete - ini pula mungkin berkaitan HDD yang nak rosak atau VIRUS..

    Apa2 pun bagus jugak beli baru malas nak pening kepala...dapat warranty 1+2 dan Processor i5 dah mmg cukup bagus...tetapi (Nvidia)Ge Force GT520M cip dia cepat panas daripada pengalaman aku ler.

    Apa pun spec dah cukup menarik.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih mdshaari (Pakar komputer) bagi komen.

    1) betul..adapter yang rosak, tapi lepas tu notebook tu sendiri tak boleh nak charge, adoi
    2) betul jugak tu..mungkin masa bro tu pasang kipas tu ada touching mana-mana wayar, tapi kekadang ada kekadang takde, tapi bila dah takde tu..notebook jadi panas dan auto shut down
    3) confirm cooling system failure
    4) Nasib baik sempat buat backup file-file penting terutama untuk godek GPS..in case HDD lebur

    sekarang ni notebook ada kat officemate wife aku, dia offer nak tolong repair apa yang patut..kalau tak ok jugak, nanti aku hantar kat ko yer..

    ReplyDelete
  3. tak der le pakar sangat, biasa2 jer bro jimon.

    Rasanya : tapi kekadang ada kekadang takde, tapi bila dah takde tu..notebook jadi panas dan auto shut down - confirm cam kipas problem.

    nasib factory dah buat auto shutdown...tidak kalu..erm alamatnya overheat...lagi susah...

    tentang hantar pada aku tu - insyallah yang mana aku boleh buat aku buat kalau tak boleh jangan marah...:)

    ReplyDelete
  4. hahaha..ko nak tengokkan pun dah cukup baik, nanti bila ko free bagitau ler, aku leh turun pantai dalam hantar..bagitau pengerasnya sekali

    ReplyDelete
  5. alamak apa maksud eden toray tu??

    ReplyDelete
  6. eden cubo tengok2an dulu...kalau dah conpom apa barang yang rusak tu nanti eden kobarkanlah hehehe

    ReplyDelete
  7. thanks bro, bila ko free? boleh den ngantor notebook den ni

    ReplyDelete
  8. bila2 pun insyallah boleh jer...call bila nak bawa laptop tu sekiranya eden offday ko keje mlm ke bolehlah eden mengambilnya..hehehe

    ReplyDelete
  9. ok bro...tq very much, nanti aku call ko

    ReplyDelete